22 September 2010

-kawan sejati dan jujur

orang cakaplah bukan aku....
rokok adalah contoh sahabat yang paling jujur sekali....kenapa orang cakap cam tu?
pernah korang dengar kawan ko cakap yang dia kaki penipu?KAKI kencing?kaki paw?dan macam-macam jenis kaki lagi.
jangankan baru berkawan...sudah lama pun masih tak tahu....dah terkena baru tahu.
kenapa rokok sahabat yang jujur?
sebelum bersahabat dengan rokok...terus terang dia cakap kat korang yang dia ni bahaya...amaran lagi siap dengan gambar dia bagi kat korang...terpulang pada korang...nak kawan dengan dia atau tidak.

ada kawan ko yang baru korang kenal cakap -
"wei ! aku kaki kencing...jangan kawan dengan aku"
ataupun "hai! saya si polan bin si polan....saya kaki paw...nak tak kawan ngan saya? "
pasti tak pernah jumpa kan......

kenapa aku tulis pasal ini?
sebab aku pernah kena kencing dengan mamat satu kerja dengan aku.
cerita cam ni -
dengan muka toyo dan sedih dia jumpa aku...cerita sedih semua keluar ( aku bab cerita sedih ni sikit ada feeling sebab aku pernah mengalaminya ).dia nak pinjam duit aku rm3000.( wei banyak tu ).
was-was gak aku nak tolong sebab banyak sangat tu....selepas seisi tawar menawar akhirnya aku setuju bagi pinjam separuh dari itu ( rm 1500 ).dia punya janji cukup baik...start bulan depan dia bayar rm 300 ( ansuran lah tu...tak kisahlah janji bayar ).
dia pul;ang dengan wajah gembira sementara aku dengan wajah yang was-was.
1 hb aku dapat panggilan dari dia ....nak jumpa depan kilang...wah...bagus ni..janji di tepati.
jumpa je aku...cerita sedih lain yang keluar...bulan ni tak dapat bayar...ceh ! muka aku pula yang sedih.
bulan depan nye dah masuk 5 hb....khabar berita pun tak dengar..lepas aku telefon dapatlah rm 150....
bulan berganti bulan...tahun berganti tahun dah masuk dekat setahun setengah hutangnya masih ada rm 850 ( baru bayar rm 650 ).lepas tu senyap-senyap dah berenti...lepas tu pindah tempat lain....ceh ! kelepet punya orang...hoi! nak bagi makan anak bini tu carilah duit halal....
moral of the story -
- jangan percaya dengan kawan.
- jangan percaya dengan cerita sedih walaupun ceritanya ada side effect.
- jangan jadi macam aku.( kena kencing ).
- jangan buat macam tu...tak baik sebab kalau betul-betul orang susah nak minta tolong macam mana?
***aku tak boleh dengar cerita sedih sebab aku pernah mengalami saat-saat genting macam ini..sehinggakan nak beli beras pun duit tak ada.tiap-tiap bulan kena pinjam orang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan