25 September 2010

- di kejar anjing.....

sesekali gelak sendiri mengingati cerita lama memang mengasikkan...
1982 kami sekeluarga tinggal di sebuah estet getah di setapak.rumah kami adalah lot banglo peninggalan brittish dan di hujung sekali ( rumah ni berhantu...kalau malam buaian depan rumah bergerak sendiri ).tapi aku bukan nak cerita pasal hantu tetapi mengenai anjing.
dari pintu masuk hingga ke rumah kami itu harus melalui berpuluh-puluh biji rumah pekerja yang terdiri dari kaum india( majority ) dan china.untuk info hanya ada 3 family melayu disini.satu family manager nama dollah,satu ketua pengawal dan satu family aku lah.
biasanya aku kalau balik dari kedai akan tunggu land rover bapak aku atau land rover pekerja untuk pulang ke rumah.tetapi pada hari itu bapak aku ada meeting so tak dapat ambil kami.terpaksalah jalan kaki....dalam perjalanan pulang anjing2 mula menyalak-nyalak dengan wajah yang menggerunkan..aku mula melangkah laju...makin lama makin laju..anjing2 itu juga bergerak semakin laju ( lagi laju dari aku ).aku apa lagi..bila menoleh aku tengok anjing2 itu mula mengejar aku..aku terus berlari tetapi malangnya rumah aku jauh lagi dan terpaksa mencari perlindungan di sebuah rumah cina yang ku panggil apek ah keong.dia pun menghalau anjing2 itu dengan bahasa cina.lepas tu dia pesan kat aku...

" lu nampak itu anjing...lu jangan lari......"
mana boleh tak lari......nahas kalau tak lari tadi.sebab aku respek kat apek tua tu aku jawab dalam hati je dan mengiyakan sahaja.

esoknya aku di kejar lagi.....
rumah apek tua tu juga yang aku singgah....dia pesan lagi....
" esok lu pegang kayu....nanti dia tadak kejar punya ".

esoknya...masuk je pintu gerbang estet tu...aku mencari kayu...
malan juga bagi ku...
aku tetap di kejar dan lari sampai ke rumah apek itu....
"apasat awak bawa itu kayu? itu anjing manyak takut..mesti dia kejar maa"
alamak ! apa apek ni ? semalam cakap suruh bawa kayu.....hari ini jangan bawak plak....confius aku.

3 hari berturut-turut menyebabkan aku serik keluar sorang-sorang...so aku tunggu je lah bapak aku bawa keluar.....ceh....hampeh tul....


moral of the story-
- ko lari ke..jalan ke...bawa kayu ke...kalau anjing tu nak kejar...dia kejar gak.
- kena dengar juga kata orang tua walaupun tak betul.
- lain kali jangan duduk kat area yang banyak anjing.......


***tapi best gak duduk kat estet ni....memang satu malaysia.
sampai kenduri orang india mati pun aku pergi...siap tengok depan mata lagi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan