26 November 2010

- mari kita pergi sekolah....

hari ini aku sudah mula membeli baju sekolah anak-anak aku.
beli awal agar senang nak berbudget dan tak akan kelam kabut.
lagipun gaji bulan depan perlu membayar buku sekolah.


teringat aku waktu aku bersekolah dahulu...
lebih-lebih waktu sekolah rendah...he..he...

muka masa sekolah rendah masih nampak baik lagi....belum ada unsur-unsur negetif.
masih selekeh kerana belum mengenal pak we mak we.....( lagipun belum sunat lagi)
tetapi aku dahulu kalau bersekolah kalau tak ada gelang getah kat tangan takkan bersekolah...
wajib ada gelang getah dari pergelangan tangan hingga ke siku.
gelang getah?buat apa?
apa lagi buat lawanlah waktu rehat nanti...he..he..he..

selain dari gelang getah permainan yang wajib waktu aku sekolah dahulu adalah bermain guli.
selain dari poket seluar yang asyik bocor kerana terisi dengan guli beg sekolah juga menjadi mangsa.best oi...main guli ngan getah.
budak zaman sekolah lah ni mana tahu main semua ni.

aku ingat lagi masa aku darjah dua dulu...
cikgu sekolah membuat operasi merampas guli murid-murid semua.
nak menangis aku kerana banyak guli aku yang di rampas.
aku follow cikgu yang merampas guli semua itu.
aku lihat ada hampir dua beg plastik beras berisi penuh ngan guli dari hasil rampasan ketika itu.

dan aku lihat cikgu itu telah menuangkan semua guli-guli itu kedalam kolam ikan yang terletak di hadapan pejabat.

tepat jam 1.00pm...hari jumaat..semua sudah balik...suasana sunyi dan sepi...
waktu yang baik untuk aku beroperasi..
aku dan seorang lagi kawan terjun kedalam kolam yang penuh dengan lumut dan berbau yang amat sangat kerana air yang bertahun tidak berganti.


isninnya.......

"mari...mari...mari....sape nak beli guli? sepuluh biji sepuluh sen"

ha..ha..ha..ha..ha..sungguh lumayan pendapatan aku hari ini.

aku pandang kawan aku....
he..he..he...masih ada sisa guli dalam kolam tersebut...
hari jumaat ini akan beroperasi lagi.....



morals of the story-


- time belajar jangan main nanti tak pandai cam aku.
- eh...teringin plak aku nak main getah ngan guli...ha..ha..ha...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan