25 Ogos 2010

-selimut busukku.

Aku sangat sayang kepada selimut ku ini.
Aku masih ingat lagi kali pertama emakku memberikan selimut ini padaku ketika aku berumur 7 tahun iaitu 31 tahun yang lalu.
Emak ku adalah seorang penjahit baju kurung yang mengambil upah dari orang kampung serta jiran tetangga.Baki kain atau lebihannya telah di cantumkan menjadi sehampar selimut dan di berikan kepada ku.


Aku amat sayang sekali kepada selimutku ini.Emak ku akan menambahkan saiznya mengikut pertambahan pada badan ku ini.Seingat aku kali terakhir penambahan yang dilakukan adalah ketika aku berumur 18 tahun kerana selepas itu ketinggian aku tiada menunjukan pertambahan.
Sehingga aku mendirikan rumahtangga pada 1997 selimut itu masih kusimpan dan ku bawa apabila aku menyewa rumah sendiri.
Walaupun aku tidak menggunakanya sebagai selimut namun aku akan memegangnya di kala aku tidur..jika tidak pun akan kualas sebagai bantal tidurku.Tidurku tidak lena tanpanya.
Hari berganti hari...akhirnya dapat jua aku berpisah tidur dengan selimutku itu ...itupun setelah aku mendapat 4 orang anak.
Pada permulaan perpisahan memang sukar...kerana sudah berpuluh tahun aku tidur di temaninya.(walaupun aku dah berkhawin..kalau selimut itu koyak ..aku masih menyuruh emakku merepairnya ).
Sehingga kini selimut itu masih ada...aku tak sanggup untuk membuanganya.Kerana ia seperti sebahagian dariku.
Masih cantik dan anggun di pandangan ku ini walaupun fungsinya kini sebagai selimut kereta ku.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan