20 Disember 2010

-tahukah anda?

ini adalah salinan i.c lama seseorang.
aku pun tak pasti tuan punya i.c ni ingat atau tidak atau punya salinan i,c ini.
macam mana aku dapat?
panjang ceritanya...
tak perlulah aku ceritakan.
seorang lelaki berbangsa cina yang berasal dari kampung di titi,negeri sembilan.
sekarang dia adalah tokoh yang amat di kenali sekali di dunia perniagaan sekarng ini dan
antara 20 orang yang tekaya di malaysia.
siapa kah beliau ini?




beliau adalah Tan Sri Lim Wee Chai bos /founder tempat aku kerja sekarang ini.The largerst glove manufacturer in the world.bermula dengan hanya satu kilang pada tahun 1991 dan telah berkembang sehingga menjangkau ke negeri China dan juga Thailand dengan keseluruhan kilang yang sudah beroperasi sebanyak 20 dan 2 lagi sedang dalam pembinaan dan pemasangan machine.
pesan aku-kalau nak berniaga ikut caranya,kenapa?
1-hatta untuk membeli sebatang screw pun dia nak amik tahu.
2-masa belum sibuk 2 kali sehari keliling kilang.
3-dulu hari minggu..driver dia cuti tapi dia drive sendiri untuk datang kilang.
4-selalu telefon supervisor pada hari minggu untuk tahu keadaan kilang.
kesimpulannya dia banyak hand on.
tetapi mungkin sekarang agak sibuk dan jarang melawat kilang seperti dulu namun itu cara untuk berjaya,
morals of the story-
-untuk berjaya kena berusaha.
-dah berusaha kena rajin.
-tapi kalau tak de modal cam mana?
ha,,,ha...ha..ha..ha..carilah dulu modal baru leh meniaga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan