15 Oktober 2010

-kereta terbakar.

kebelakangan ini kes kereta terbakar semakin menjadi-jadi.tidak kira jenama ,harga atau buatan mana.dulu masa aku kecil kereta yang terbakar hanya ada satu'brand' je,itu pun sebb dia punya enjin dan bonet akan menyebabkan mudah menjadi 'spark'.
mengapa sekarang ini kereta mudah terbakar?langgar sikit je pun boleh terbakar.statistik perlu di buat...sejak bila kereta mudah terbakar?.
tetapi dari pandangan aku lah mungkin berpunca dari minyak RON 95 yang sedang kita gunakan sekarang.kenapa aku kata begitu?aku bukanlah pandai sangat bab minyak ni ( aku bukan kerja pasal minyak...kalau latex tahu lah )tetapi setahu aku minyak RON95 adalah terdiri dari 95% oktana dan 5 % pentana ( pentana adalah bahan yang menjana pembakaran ).
RON 97 pula terdiri daripada 3 % petana.keperluan oktana dan pentana ini adalah bergantung kepada keperluan anjin dan juga jarak.jika tidak sesuai ia akan menyebabkan ketukan atau mat saleh panggil 'knocking'.
kenapa negara barat menggunakan RON 95 tiada masalah?
kita harus tahu negara kita bercuaca sangat panas hingga mencapai 32°c sementara di sana pula dalam 20°c.mungkin RON 95 ini sesuai di negara yang agak dingin seperti di sana.



apa pendapat anda?
tepuk dada tanya selera?
biru? hijau ?





moral of teh story -


- takut terbakar isilah minyak yang mahal sikit ( kandungan pentana yang sedikit ).
- takut terbakar naik basikal atau jalan kaki je ( itu pun kalau tak di bakar oleh orang ).

1 ulasan:

  1. dah nama pun minyak petrol mmg senang terbakar..negara lain pun guna ron95 jugak tp xde pun kecoh mcm ko ni..what a stupid opinion..klo cmtu pakaila minyak urut naik kereta

    BalasPadam